Akcionár spoločnosti ESET ohľadom “neovplyvňovania” médií zavádza

Rozhovor Richarda Marka pre Aktuality.sk

Portál Aktuality.sk zverejnil 12.júna video relácie Fair Play, v ktorej bol hosťom generálny riaditeľ a akcionár spoločnosti ESET Richard Marko. Bolo veľmi zaujímavé počúvať ako pán Marko prezentoval mediálne aktivity akcionárov spoločnosti ESET.

Pán Marko sa ohľadom aktivít spoločnosti ESET vo vzťahu k Denníku N vyjadril nasledovne:

“My sme do toho išli úplne otvorene v zmysle podporiť nezávislú žurnalistiku, zobrali sme všetky podmienky, ktoré s tým súviseli, aby sme naozaj nemohli zasahovať ani do vedenia redakcie, ani do obsahu a 100 % sme to vždy rešpektovali”.

V článku preukážeme, ako pán Marko (jemne povedané) zavádza.

 

“Revolúcia” v SME a akcionári ESETu

V septembri 2014 sa objavili prvé verejné informácie o tom, že 50 % podiel vo vydavateľstve SME Petit Press, ktorý v tom čase vlastnila nemecká skupina The Rheinische Post Mediengrupp, je na predaj. Predkupným právom na polovičný podiel vydavateľstva disponoval vlastník druhej polovice – Prvá slovenská investičná skupina, ktorej predsedom predstavenstva bol v tom čase Peter Vajda. PSIS si predkupné právo uplatniť nedokázala, problémom boli vysoko pravdepodobne financie.

Pritom okamžite sa v súvislosti s akvizíciou podielu vo vydavateľstve začala spomínať finančná skupina PENTA. Táto informácia vyvolala veľkú nespokojnosť v radoch zamestnancov Petit Press, mnohí v tom videli ohrozenie “nezávislej” žurnalistiky.

Otázka znie, čo v tom čase mohli urobiť a čo urobili akcionári spoločnosti ESET? Keďže im vždy išlo “len o podporu nezávislej žurnalistiky”???

Čo mohli urobiť:

Vyhovieť prosbe Petra Vajdu (september 2014) a pomôcť mu uplatniť si predkupné právo na polovicu Petit Press. Z pohľadu finančných možností ESETu by išlo o drobnú investíciu, pritom mohli vo vydavateľstve disponovať aj podielom. Takže Petit Press by vlastnili PSIS a akcionári ESETu. PENTA by bola zastavená, a akcionári ESETu by sa stali hrdinami. Toto sa však nestalo.

Čo vysoko pravdepodobne urobili:

Predložili Petrovi Vajdovi obchodne neprijateľnú ponuku ohľadom “pomoci” a keď to ten odmietol, tak sa predstavitelia ESETu dohodli poza chrbát Vajdu s jeho zamestnancami. A takým spôsobom “vytunelovali” Petit Press.

Ako to dopadlo s Petit Press, už vieme, podiel vo vydavateľstve získala finančná skupina PENTA a veľká časť zamestnancov odišla do Denníka N.

 

Začiatky Denníka N a akcionári ESETu

Denník N je prevádzkovaný spoločnosťou N Press, s.r.o. O začiatkoch fungovania môžeme hovoriť v novembri 2014, keď vznikla N Press premenovaním firmy GRAPE 2013 s. r. o. . Jej jediným spoločníkom sa stal Lukáš Fila (dnes šéf vydavateľstva N Press), konateľmi boli Fila a Tomáš Bella (dnes šéf online). Všetko osoby, ktoré odišli zo SME. Prvá porada redakcie sa uskutočnila 4. novembra 2014.

Nakoľko akcionárom ESETu išlo vždy o “podporu nezávislej žurnalistiky” (a nič viac), bolo by očakávané, že finančne podporia tento projekt. Išlo by o pre nich zanedbateľnú sumu, urobili by dobrý skutok. Lenže nestalo sa tak. Dôvod? V takto financovanom médiu by akcionári ESETu nemali žiadny reálny vplyv. Aj keď na čo by im bol, keď im išlo len o “dobrú vec”.

Ako dosvedčuje komunikácia medzi Lukášom Filom a Monikou Tódovou z 30. decembra 2014, do konca roka 2014 nedostalo vydavateľstvo N Press od akcionárov firmy ESET žiadnu finančnú podporu.

Pozorní čitatelia si v emailovej komunikácii niečo prečítajú o nejakom dare, o ktorom píše Monika Tódová. V tomto článku sa tomu venovať nebudeme, ale najbližší článok bude hlavne o tom.

 

Konečná podoba vlastníckej štruktúry Denníka N

Ku kreovaniu vlastníckej štruktúry došlo v roku 2015. V máji sa jediným spoločníkom vydavateľstva N Press, s.r.o. stala akciová spoločnosť Denník N (IČO: 48 112 704). V akciovke Denník N už v predstavenstve figuroval Anton Zajac, akcionár spoločnosti ESET. V dozornej rade  boli / sú ďalší dvaja akcionári ESETu – Maroš Grund a Rudolf Hrubý. Spoločne s Lukášom Fialom (predstavenstvo), Tomášom Bellom (predstavenstvo) a Jurajom Javorským (dozorná rada).

Toto sa udialo na základe zmluvy, ktorú podpísala spoločnosť N Press s investormi, ktorými sa stali šiesti spolumajitelia ESETu – Maroš Grund, Rudolf Hrubý, Richard Marko, Peter Paško, Miroslav Trnka a Anton Zajac. Investori za 1,2 milióna EUR získali 51 % podiel vo firme. Inými slovami, pustili peniaze až keď získali vplyv. Pritom podiel akcionárov ESETu sa v budúcnosti môže len zvyšovať – pokiaľ budú vykupovať podiely minoritných akcionárov, čo sa ľahko môže stať ak Denníku N napríklad dojdu financie.

Takže výsledok snahy akcionárov ESETu o podporu “nezávislej žurnalistiky” na Slovensku sa dá zhrnúť nasledovne:

  • vstup finančnej skupiny PENTA do vydavateľstva Petit Press;
  • “stunelovanie” vydavateľstva Petit Press, čo sa týka zamestnancov;
  • vytvorenie z bývalých zamestnancov Petit Press za “drobné” vlastného média, ktoré ovládajú a kontrolujú (napriek akcionárskej zmluve o nezasahovaní do redakcie) s možnosťou ďalšieho posilnenia kontroly;
  • získanie praktického nástroja pre kompromitáciu potenciálnych nepriateľov.

 

Protikorupčná nadácia

Netreba taktiež zabúdať, že od roku 2012 existuje “Nadácia Zastavme korupciu”. Založili ju akcionár ESETu Miroslav Trnka a majiteľ spoločnosti BBDO Michal Bláha. Určite nie je náhodou, že aktívnu činnosť začala vyvíjať v roku 2014 (vznik Denníka N). Jej najväčším “darcom” je práve Miroslav Trnka.

V správnej rade nadácie figuruje okrem iných osôb Miroslav Trnka (akcionár ESETu) a Branislav Ondrášik (PR manažér spoločnosti ESET). Správcom nadácie je Peter Kováč, ktorý je zhodou okolností aj právnikom firmy ESET. Takže aj nadáciu, podobne ako ako aj Denník N majú pod kontrolou predstavitelia ESETu.

Pritom o tejto nadácii už “vrabce čvirikajú”, že to je tá “čo súdi bez vypočutia protistrany”.

Kombinácia spomínanej nadácie a Denníka N predstavuje veľmi účinný nástroj na zničenie reputácie akéhokoľvek politika (podobne bol na tom Pavol Rusko s jeho Markízou).

A ako to vyzerá s dodržiavaním zásady nezasahovania do obsahu Denníka N, si ukážeme na nasledovnom konkrétnom príklade.

 

Kauza “Marianka”

V svojej výročnej správe za rok 2015 Nadácia Zastavme korupciu uvádza: “Na základe informácií od Nadácie reportérka Denníka N otvorila kauzu Marianka. Ústrednou postavou v nej bol dnes už bývalý starosta obce Marianka, ktorý mal podľa svedkov vyžadovať finančný dar pre obec výmenou za vydanie kolaudačného rozhodnutia či stavebného povolenia. Obvinený Radovan Jurika sa vzdal funkcie starostu a ku koncu roka 2015 bol trestne stíhaný na slobode za zločin „prijímania úplatku”. Na internete som ešte zistil, že na jar 2018 polícia ukončila vyšetrovanie návrhom na podanie obžaloby. Či bol Radovan Jurika aj odsúdený, to neviem.

V rámci Denníka N sa touto kauzou zaoberala Monika Tódová. Nakoľko sa veľmi nemala k činu, dňa 18.marca 2015 ju urguje právnik spoločnosti ESET Peter Kováč a dotazuje sa, či je v danej veci (kauza Marianka) niečo nové.

Pritom Kováč používa na komunikáciu s Tódovou svoju pracovnú adresu kovac@eset.sk. Nie súkromnú, ani adresu nadácie. To je to “nezasahovanie”?

 

 

Monika Tódová odpovedá, že sa tomu ešte nevenovala, nakoľko “nemala na to čas”. A Kováč jej posiela naspäť ďalší “tip” na to, že sa niečo deje na košickom magistráte.

Monika Tódová sa však ani naďalej nemala nijako k činu. Preto ju o pár mesiacov neskôr (2.7.2015) urguje Kováč opäť a dotazuje sa, či je niečo nové.

Monika reaguje, že nie je, že “na to úplne zabudla”.

Napokon to nejak Tódová dobačovala do konca a výsledkom bol jej článok “Vitajte v Marianke, ale najprv zaplaťte”.

 

A opäť k rozhovoru Richarda Marka

Musím konštatovať, že Richard Marko počas svojho rozhovoru pre Aktuality.sk veľmi zavádzal, keď tvrdil, že v prípade Denníka N mu ide len o “podporu nezávislej žurnalistiky” a že predstavitelia Esetu nijako nezasahujú do tvorby článkov a záležitostí redakcie.

Predstaviteľ spoločnosti ESET, ktorej akcionári sú majoritnými vlastníkmi Denníka N, mimo vedenie redakcie kontaktuje redaktorku média, urguje ju, dotazuje sa na vývoj v predmetnej kauze, podhadzuje tipy. Pokiaľ tip podhadzuje predstaviteľ majoritného vlastníka, od ktorého Denník N plne finančne závisí, tak to hraničí s pokynom… .

 

Redakcia

P.S.: Tento článok sa absolútne nezastáva obvineného Radovana Juriku, snaží sa poukázať, že čo sa týka ne/zasahovania do obsahu článkov to vôbec nie je tak, ako to redakcia Denníka N, ako aj akcionári spoločnosti Eset prezentujú.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *